Filosofia

FILOSOFIA

”Constantly varied, functional movements executed at high intensity”

CrossFit pohjautuu alun perin amerikkalaisten poliisien, palomiehien ja ammattisotilaiden käyttämään erittäin monipuoliseen voima- ja kunto-ohjelmaan. Tämä sisältää harjoitteita niin painonnostosta, voimistelusta kuin kahvakuulailustakin sekä aerobisista lajeista. Perusajatuksena on parantaa ihmisen toiminnallista suorituskykyä, jotta hän selviää päivittäisistä haasteista entistä helpommin. Tätä toteutetaan tekemällä harjoittelusta mahdollisimman monipuolista, alati vaihtelevaa sekä erittäin intensiivistä.

CrossFit-treenien toiminnallisuudella tähdätään siihen, että jokainen harjoite kehittää luontaista liikkumiskykyä koko vartaloa kuormittavilla liikkeillä. Tällöin kaikki liikkeet tulisi olla mahdollisimman turvallisia suorittaa ja loukkaantumisriski pieni. Tämän vuoksi harjoittelun alussa käytetään runsaasti aikaa oikeiden tekniikoiden opetteluun, vanhoja taitoja unohtamatta. Muista, että kaikista riskialteinta on se, ettet tee toiminnallisia harjoitteita lainkaan. Toiminnallinen harjoittelu näkyy jokapäiväisessä elämässä parantuneena elämänlaatuna kun suoriudut töistä helpommin ja jaksat paremmin.

CrossFit:n tavoitteena on kehittää kaikkia 10 fyysisen suorituskyvyn osa-aluetta:

1. hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys
2. lihaskestävyys
3. voima
4. liikkuvuus
5. nopeusvoima/teho
6. nopeus
7. koordinaatio
8. tasapaino
9. ketteryys
10. tarkkuus

Vaihtelevaa harjoittelua treenaajan omalla kuntotasolla

Vaihtelevilla treeneillä varmistetaan se, ettei kehon tottumista yksipuoliseen harjoitteluun pääse syntymään. Näin ollen harjoittelussa pystytään jatkuvaan kehittymiseen kehoon kohdistuvien erilaisten ärsykkeiden avulla. Samat treenit toistuvat korkeintaan kuukausitasolla, jolloin et kyllästy yhteenkään harjoitteeseen sen liiallisen hiomisen takia.

Korkealla intensiteetillä poistutaan harjoittelun mukavuusalueelta ja vastusten sekä itse liikkeiden skaalauksella saadaan jokaiselle treenaajalle lähes samantasoinen harjoitusvaste omaan kuntoon nähden. Skaalauksessa otetaan huomioon jokaisen eri kuntotaso ja muutetaan harjoitetta siten, että se vastaan mahdollisimman hyvin alkuperäistä liikettä, mutta helpottuu riittävästi.

Nämä kaikki huomioon ottaen treenien sisällöt ja skaalaukset koostetaan siinä järjestyksessä, että liikkeiden turvallisuus huomioidaan ensin, sen jälkeen mietitään mihin ominaisuuksiin liikkeillä halutaan vaikuttaa ja kolmantena vasta säädetään tehokkuutta.

Harjoitteita sekä välineillä että ilman

CrossFit-salin välineistöstä löytyy mm. eripainoisia levytankoja, kahvakuulia, leuanvetotankoja, kuntopalloja ja voimistelurenkaita sekä soutulaitteita. Treenejä tehdään yleensä aikaa vastaan, joko tietyn ajan mahdollisimman paljon toistoja tai tietyt toistot mahdollisimman nopeasti. Kunnon kehittymistä pitää olla mahdollista seurata, joten kaikki harjoitteet pitää olla mitattavissa ja toistettavissa. CrossFit-lajissa kilpaillaan itseään vastaan ja pyritään voittamaan itsensä joka kerta.

Kaiken tämän voi saavuttaa siis jokainen, lähtötasosta tai taustasta riippumatta. Ammattitaitoinen valmentaja skaalaa harjoitteen kullekin sopivaksi ja kannustaa kehittymään omalla kuntotasollaan. Tärkeintä on, että CrossFit parantaa fyysistä ja myös henkistä suorituskykyä.