Sanasto

SANASTO

ONRAMP

CrossFitin aloituskurssi, jossa käydään perusteellisesti eri harjoituksissa käytettävien liikkeiden tekniikat läpi ja tutustutaan CrossFitiin harjoittelumuotona. Sisältää kuukauden jakson ohjattua harjoittelua sekä kuukauden CrossFit-salijäsenyyden.

WOD= Workout Of the Day
Päivän harjoitus. CF Santasportin päivän harjoitukset koostuvat aina alkulämmittelystä, tekniikka-/taito-/voimaosiosta sekä päivän WODista (metcon tai voimaliike)

METCON=Metabolic Conditioning
intensiivinen kiertoharjoittelu

Benchmark Workout
Valmiita, naisten nimillä nimettyjä treenejä. Benchmarkeja voidaan tehdä osana päivän harjoitusta. Meet the girls -infografiikassa on koottu yhteen kaikki benchmark-treenit sekä selitetty selkeästi, mitä osa-alueita ne kehittävät. Lähde: East Dallas Crossfit

OPEN GYM
CF Santasportin jäsenille tarkoitettu vapaaharjoitusaika, jossa voi suorittaa joko oman harjoituksen tai päivän WODin omatoimisesti

AMRAP=As Many Rounds As Possible
Kiertoharjoittelussa toteutettava niin monta kierrosta kuin ehtii annettuun aikaan

Rep=Repetition
Toisto

1 RM=Repetition Maximum
Maksimipaino, jonka pystyy tekemään yhdellä toistolla

Rx’d=As Prescribed
Liikkeisiin voidaan antaa ennalta määrätty paino/korkeus tms. miehille oma ja naisille oma, josta tarvittaessa skaalataan liikettä helpommaksi. Jos olet suoriutunut päivän WODista tai benchmarkista Rx’d olet tehnyt sen ennalta määrätyllä painolla, ilman mitään skaalausta.

LIIKKEET

squat kyykky ilman painoja
BS = back squat takakyykky
FS = front squat etukyykky
shoulder press pystypunnerrus
push press vauhtipunnerrus
push jerk raaka ylöstyöntö
split jerk ylöstyöntö saksaten
clean rinnalleveto
C&J = clean & jerk työntö
snatch tempaus
DL = deadlift maastaveto
thruster kyykky-ylöstyöntö, voimatyöntö
burpee yleisliike
pull-up leuanveto
push-up punnerrus
K2E = knees to elbows vatsalihasliike, jossa roikutaan leuanveto tangossa ja tuodaan polvet kyynärpäihin
TTB = toes to bar vatsalihasliike, jossa roikutaan leuanveto tangossa ja viedään varpaat tankoon
KBS = kettlebell swing kahvakuulalla etuheilautus
OHS = overhead squat tempausvala, valakyykky
MU = muscle up voimaveto
DU = double under tuplanaruhyppely