Mitä on crossfit?

CrossFit on monipuolista ja vaihtelevaa toiminnallista harjoittelua, joka kehittää ihmiskehon luontaista liikkumiskykyä ja fyysistä kuntoa sen jokaisella osa-alueella.

”Constantly varied, functional movements executed at high intensity”

CrossFit pohjautuu alun perin amerikkalaisten poliisien, palomiesten ja ammattisotilaiden käyttämään erittäin monipuoliseen voima- ja kunto-ohjelmaan. Tämä sisältää harjoitteita niin painonnostosta, voimistelusta kuin kahvakuulailustakin sekä aerobisista lajeista. Perusajatuksena on kehittää ihmisen toiminnallista suorituskykyä, jotta hän selviää päivittäisistä haasteista entistä helpommin. Tätä toteutetaan tekemällä harjoittelusta mahdollisimman monipuolista, alati vaihtelevaa sekä riittävän intensiivistä.

CrossFit-treenien toiminnallisuudella tähdätään siihen, että jokainen harjoite kehittää luontaista liikkumiskykyä koko vartaloa kuormittavilla liikkeillä. Jotta harjoittelu on tehokasta ja turvallista, alussa käytetään runsaasti aikaa oikeiden tekniikoiden opetteluun. Muista, että kaikista riskialtteinta on se, ettet tee toiminnallisia harjoitteita lainkaan. Harjoitteluvaste näkyy jokapäiväisessä elämässä parantuneena elämänlaatuna kun suoriudut esimerkiksi töistä ja arkiaskareista entistä helpommin ja jaksat yleisesti paremmin.

CrossFit kehittää näitä osa-alueita

  1. hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys
  2. lihaskestävyys
  3. voima
  4. liikkuvuus
  5. nopeusvoima/teho
  6. nopeus
  7. koordinaatio
  8. tasapaino
  9. ketteryys
  10. tarkkuus

Vaihtelevaa harjoittelua

Vaihtelevilla treeneillä varmistetaan, ettei keho kuormitu liian yksipuolisesti

Harjoittelulla pyritään jatkuvaan kehittymiseen kehoon kohdistuvien erilaisten ärsykkeiden avulla. Samat treenit toistuvat korkeintaan kuukausitasolla, jolloin et ehdi kyllästyä. Kehittymistä seurataan mm. voimatasojen osalta ja tiettyjen benchmark-treenien avulla pystytään vertaamaan kokonaisvaltaisen suorituskyvyn kehitystä.

Korkealla intensiteetillä poistutaan harjoittelun mukavuusalueelta ja vastuksia sekä itse liikkeitä skaalaamalla saadaan jokaiselle treenaajalle lähes samantasoinen harjoitusvaste omaan kuntoon nähden. Skaalauksessa otetaan huomioon jokaisen eri kuntotaso ja muutetaan harjoitetta siten, että se vastaa mahdollisimman hyvin alkuperäistä, mutta helpottuu riittävästi. Treenin sisältö siis muokataan yksilöllisen tarpeen mukaan siten, että turvallisuus/tekniikka tulee aina ensimmäisenä ja vasta sen jälkeen esim. vastus/intensiteetti.

Harjoitteita sekä välineillä että ilman

CrossFit-salin perusvälineistöön kuuluu mm. levytangot ja -painot, kahvakuulat, käsipainot, leuanvetotangot, kuntopallot, kelkat, hiekkasäkit, voimistelurenkaat sekä pyörät ja soutulaitteet.

Treeneissä tehdään harjoitteita oman kehon painolla sekä erilaisilla välineillä. Treenejä tehdään usein aikaa vastaan (MetCon), joko tietyn ajan mahdollisimman paljon toistoja tai tietty toistomäärä mahdollisimman nopeasti. Kunnon kehittymistä halutaan seurata, joten kaikki harjoitteet täytyy olla mitattavissa ja toistettavissa. CrossFitissa kilpaillaan itseään vastaan ja pyritään voittamaan itsensä joka kerta.

Kaiken tämän voi saavuttaa siis jokainen, lähtötasosta tai taustasta riippumatta. Ammattitaitoinen valmentaja skaalaa harjoitteen kullekin sopivaksi ja kannustaa kehittymään omalla kuntotasollaan. Tärkeintä on, että CrossFit parantaa sekä fyysistä että myös henkistä suorituskykyä.

Aloita crossfit

CrossFitin harrastamisen voi aloittaa joko suorittamalla OnRamp-alkeiskurssin, maksullisen näyttötunnin kautta tai käytyään OnRamp-kurssin toisella lisensoidulla CrossFit-salilla.

Palvelut treenien tueksi

Tarjoamme treenien tueksi lisäpalveluita, joiden avulla saat entistä parempia tuloksia. Ammattitaitoisen ravintovalmentajan kanssa toteutettu ravintovalmennus auttaa terveellisten elämäntapojen saavuttamisessa ja Firstbeat Hyvinvointianalyysillä saat arvokasta tietoa palautumisen edistämiseksi.